Projekty międzynarodowe

Projekty unijne

Potrafimy realizować projekty unijne

W ciągu blisko 25 lat istnienia nasze placówki zgromadziły pokaźny kapitał ludzki. Jego probierzem są nie tylko znaczące, a nawet wybitne osiągnięcia dydaktyczne oraz wychowawcze, ale również liczba projektów unijnych, na realizację których otrzymaliśmy granty. Sprostanie bowiem wymogom merytorycznym oraz formalnym, jakie muszę spełnić wnioski beneficjentów, uzależnione jest od tego, czy nauczyciele, administracja, dyrekcja oraz organ prowadzący potrafią współpracować, tworząc efekt synergii.

My potrafimy, czego ilustracją mogą być chociażby poniższe projekty sfinansowane ze środków europejskich, których beneficjentami były nasze placówki:

  1. Dwuletni Partnerski Projekt Szkół „Comenius” pt. „Everybody fits in” (wymiana międzynarodowa z udziałem szkół z Francji, Litwy, Hiszpanii, Bułgarii i Rumunii).
  2. Dwuletni Partnerski Projekt Szkół „Comenius” pt. „Green – more than a colour” (wymiana międzynarodowa z udziałem szkół z Niemiec, Hiszpanii, Czech i Turcji).
  3. Wizyta studyjna w 7 szkołach w Sundsvall (Szwecja) z udziałem dyrektora naszej szkoły oraz przedstawiciela organu prowadzącego – w ramach programu „Life long learning”.
  4. Modernizacja szkolnego placu zabaw w ramach rządowo-unijnego programu „Radosna Szkoła”.
  5. Dwuletni projekt „Indywidualizacja – drogą do spełnienia marzeń” (w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”), którego beneficjentami byli nasi najmłodsi uczniowie oraz ich nauczyciele.
  6. Projekt „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej” w ramach unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER 2014-2020) – cykl zagranicznych szkoleń dla naszej kadry.
  7. Dwuletni projekt „Keep IT, stay FIT! ICT & healthy life style in our schools”” w ramach unijnego programu “Erasmus+” z udziałem szkół z Niemiec, Litwy i Turcji.
  8. Kolejny dwuletni projekt: “We in Europe, Europe in us” realizowany we współpracy ze szkołami z Francji i Niemiec.
  9. Projekt “Green Street 14” realizowany z udziałem szkół ze Słowenii i Hiszpanii.


Kadra kierownicza też się uczy od innych

Żyjemy w turbulentnym otoczeniu, Świat się ciągle zmienia, a razem z nim systemy edukacji. Kadra kierownicza „Szkoły Marzeń” – organ prowadzący oraz dyrekcja – stara się trzymać rękę na pulsie edukacji. Podglądamy najciekawsze rozwiązania wdrożone w zagranicznych systemach oświaty, ale też uczymy się na błędach, które popełniają inni.

Służą temu wizyty studyjne, nieraz w ramach grantów unijnych. Dzięki nim podglądaliśmy, jak funkcjonują szkoły w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Szwecji, Hiszpanii czy odległej Japonii.

W trakcie takich wizyt mamy okazję dzielić się doświadczeniami z nauczycielami, dyrektorami szkół, władzami samorządowymi czy naukowcami. Rozmawiamy o sprawach fundamentalnych i pozornie błahych. I tak np. obserwacjom poczynionym w Kraju Kwitnącej Wiśni zawdzięczamy przekonanie, że przeszklone drzwi do klas są lepsze niż lite; wizyta w szkołach szwedzkich zaś uświadomiła nam, że pokój nauczycielski nie jest biurem, lecz również miejscem odpoczynku nauczycieli pomiędzy lekcjami, któremu sprzyjają odpowiednie meble. Niby drobiazgi, ale składa się z nich życie szkolne.



O projekcie Power 2014

Nasza placówka jest otwarta na potrzeby i oczekiwania uczniów. “Szeregi” naszych klas zasilają uczniowie rekrutowani na podstawie specjalnie przygotowanego testu. Oznacza to, że poziom szkoły jest bardzo wysoki. Jednocześnie realizujemy rozbudowany program z wielu przedmiotów oraz program nauczania dwujęzycznego, na wszystkich etapach edukacji. Stawiamy wysokie wymagania naszym uczniom. Na tym tle jaskrawo widać pojedynczych uczniów słabszych. Wychodząc naprzeciw potrzebom wszystkich naszych podopiecznych, postanowiliśmy wdrożyć program pracy z uczniem słabszym w celu odnalezienia jego mocnych stron. Do realizacji tego celu potrzebne nam są nowe narzędzia i pomysły. Tak narodziła się idea uczestnictwa w programie Erasmus+. W 2014 roku otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach projektu POWER i tak rozpoczęła się nasza przygoda z wdrażaniem projektu finansowanego ze środków unijnych.

 “Mocne strony słabego ucznia – czyli sztuka odnajdywania talentów”

Celem projektu jest zainteresowanie ucznia nauką, przez pokazanie mu nowych metod nauki (np. dramy), przez nowe formy aktywizujące, pokazanie, że nauka nie musi być trudna, czy nudna, jak również zbudowanie jego silnej samooceny przez odkrycie własnych nowych ciekawych dróg docierania do wiedzy, odkrycie nowych nieznanych do tej pory talentów, nie koniecznie związanych tylko z edukacją szkolną.

Chcieliśmy, aby powołany zespół był różnorodny, aby obejmował nauczycieli z różnych etapów edukacji, jak i przedmiotów, aby mógł trafić do jak najszerszego grona, na jak najszerszej płaszczyźnie. Zadaniem zespołu było szczegółowe planowanie i realizowanie celów założonych w projekcie. Zdobyte na szkoleniach narzędzia wdrażane były w pracę z uczniem słabym na kilku, lub na różnych płaszczyznach w zależności od potrzeb danego dziecka. Różnorodne metody zdobyte podczas szkoleń były stosowane na lekcjach standardowych tak, aby uczynić zdobywanie wiedzy ciekawszym, bardziej interesującym na co dzień. Co więcej powstały koła zainteresowań, które wyodrębniały uczniów słabych oraz odpowiadały specjalizacjom nauczycieli, którzy wzięli udział w szkoleniach.

Szkoła zakłada, że potencjalną korzyścią długofalową projektu będzie, jego kontynuacja w szkole, już poza programem w kolejnych latach. Naszym celem jest wprowadzenie dobrych praktyk, które posłużą do zniwelowania różnic miedzy uczniami najmocniejszymi i najsłabszymi, poprawy samopoczucia i samooceny uczniów słabszych oraz ich wyników edukacyjnych. Pragniemy zaszczepić w nauczycielach świadomość konieczności roztoczenia szczególnej opieki nad uczniem słabszym. Długofalowym celem projektu jest też zachęcenie nauczycieli do podnoszenia swoich kompetencji oraz dzielenia się z innymi nowo zdobytą wiedzą i umiejętnościami.



Szkolenia zagraniczne nauczycieli 2014

W dniach od 06.07.2014 do 18.07.2014 Grażyna Malczyk, Aleksandra Wróbel oraz Julita Węgrzyn wzięły udział w projekcie: „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”. Głównym celem projektu było rozwijanie potencjału osób oraz instytucji poprzez realizacje działań polegających na ponadnarodowej mobilności, która odbyła się na zasadach obowiązujących w programie Erasmus +. Nauczycielki uczestniczyły w dwutygodniowym kursie, Aleksandra Wrobel wzięła udział w kursie: Content and Language Integrated Learning for Primary School, natomiast Grażyna Malczyk oraz Julita Węgrzyn, wzięły udział w kursie: Drama techniques for the English language classroom. Kurs odbył się w International Project Center w Exeter (Anglia).
W ramach dzielenia się doświadczeniami z nauczycielami uczącymi w Szkole Marzen, Grażyna Malczyk, Aleksandra Wróbel oraz Julita Węgrzyn przeprowadziły szkolenie, w którym wzięli udział nauczyciele języka angielskiego uczących w szkole podstawowej i gimnazjum. Szkolenie składało się z dwóch bloków 60 minutowych, pierwszy blok poświęcony został dramie jako metodzie aktywizującej, umożliwiającej wchodzenie w określone role oraz różnym technikom dramy: rozgrzewce, grom, zabawom, elementom pantominy, tworzeniem pomników, rysowaniu, pisaniu, stop klatce, tworzeniu wywiadów oraz sytuacjom symulowanym. Drugi blok szkolenia poświecony został zintegrowanemu nauczaniu przedmiotowo-językowemu(nauczanie dwujęzyczne), czyli nauczaniu treści przedmiotowych poprzez język obcy. Podczas szkolenia pokazaliśmy nauczycielom rozmaite doświadczenia fizyczne i chemiczne, które ułatwiają naukę treści dwujęzycznych.
Doświadczenie zdobyte przez uczestników kursu oraz przeszkolonych nauczycieli pozwoli na wdrożenie i rozwoju projektu: „Mocne strony słabego ucznia-czyli sztuka odnajdowania talentów”, w naszej placówce.

Sierpień 2015 r. na Malcie był wyjątkowo gorący. Ulice tej niewielkiej wyspy witały turystów tabunami kurzu, duszącym powietrzem i niesamowitą atmosferą tajemnicy, którą tworzą Ci wyjątkowi ludzie – Maltańczycy. Ich gościnność, nieustający dobry humor i świetne samopoczucie dziwią nas, Polaków, lubujących się w narzekaniu na rzeczywistość.

Dwa tygodnie na Malcie spędziłam z najwspanialszą na świecie rodziną, która gości studentów od 25 lat. Marita i Pierre to małżeństwo, które z roku na rok udowadnia, że przyjaźń, miłość, szacunek do świata, ludzi oraz innych kultur, to wartości, które nigdy nie przeminą, a ich znaczenie jest nieocenione.
Kurs pt: „CLIL – practical methodology & ICT tools” (Nauczanie dwujęzyczne oraz narzędzia ICT używane w szkolnictwie) odbyłam w ETI – Executive Training Institute Malta. Chylę czoła przed trenerami ETI! Ich metody nauczania można określić jako alternatywne i z całą pewnością bardzo nowoczesne, ale to właśnie tego rodzaju ćwiczenia i zadania mogą doprowadzić współczesną, polską szkołę do osiągnięcia celu: wykształcenia młodzieży, która pewnym krokiem wkroczy w dorosłość i będzie odważnie realizowała w życiu swoje marzenia i plany.

Kaja Surman

O mediach społecznościowych we Florencji

W lipcu 2015 r. wziąłem udział w tygodniowym szkoleniu pt. „Social Media in the classroom”, które przeprowadziło centrum doskonalenia nauczycieli „Europass. Centro Studi Europeo” we Florencji (Włochy). Uczestnikami kursu, oprócz innych Polaków, byli Grecy oraz Estończycy. Językiem roboczym był angielski. Wyjazd zrealizowany został ze środków akcji 1. sektora Edukacja Szkolna programu Erasmus+ Europejskiego Funduszu Społecznego, programu operacyjnego wiedza Edukacja, Rozwój (POWER) w ramach Projektu „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”.

Poszczególne moduły szkolenia poświęcone zostały możliwościom, jakie niesie za sobą korzystanie w szkole z m. in. następujących narzędzi: Facebook, Instagram, Symbaloo, Pinterest, Youtube, WordPress, Google Docs, Edmodo. W dużej mierze zajęcia miały charakter praktyczny, omawialiśmy też zarówno dobrodziejstwa nowoczesnych multimediów, jak i zagrożenia wynikające z ich nadużywania.

Ważną częścią pobytu we Florencji było poznawanie miejscowej kultury. Również tej, z najwyższej półki zarówno europejskiej, jak i światowej. Galeria Uffizi z arcydziełami da Vinci, Giotta, Boticcellego, Michała Anioła czy Rafaela oraz wielu innych mistrzów zapiera dech w piersiach. Z kolei Galeria Accademia – to przede wszystkim posąg Dawida. Wszystkie zaś drogi zabytkowego centrum Florencji prowadzą do Duomo, czyli Katedry Santa Maria del Fiore, o czym wielokrotnie się przekonałem, gdy już się wydawało, że zabłądziłem.

Wartością dodaną kursu była możliwość poznania ciekawych ludzi. Może w ten sposób nawiązane kontakty staną się zalążkiem kolejnych projektów współpracy międzynarodowej?

Kazimierz Stankiewicz

W dniach od 16.11 do 21.11 uczestniczyłam w kursie „Social Media, Movie Making and ClipFlairing for teaching” zorganizowanym przez szkołę EUROPASS we Florencji.

Spacer po Florencji to jak przeniesienie się do epoki Renesansu. Pośród ogromnej liczby zabytków na szczególną uwagę zasługują: wizytówka miasta Duomo – wykładane marmurem baptysterium i barwna katedra oraz obudowany sklepami most Ponte Vecchio (Most Złotników).W Galerii Uffizi znajdziemy największą na świecie kolekcję włoskiego malarstwa renesansowego a w Galleria dell’Accademia zobaczyć możemy rzeźbę Michała Anioła przedstawiającą biblijnego Dawida bezpośrednio przed podjęciem decyzji o zmierzeniu się z Goliatem.

Kurs odbył się w środowisku międzynarodowym. Nauczyciele biorący udział w kursie przyjechali z następujących krajów: Malty, Grecji, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Polski. Na kursie dowiedziałam się jak wykorzystać media społecznościowe oraz film w edukacji. Zadaniem naszej trzyosobowej podgrupy było stworzenie filmu. Przeszłyśmy cały proces – od wymyślenia tytułu, przez napisanie scenariusza, nagranie i zmontowanie materiału. Było to dla mnie bardzo cenne doświadczenie, dzięki któremu wiem, jak pokierować grupą uczniów pracujących nad filmem.

Nauczyciel informatyki,

Katarzyna Włodarczyk



O projekcie Power 2015

Ponieważ żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, gdzie urządzenia mobilne stają się coraz ważniejszym elementem naszego życia codziennego, nasza placówka oświatowa chce rozwijać swoje kompetencje w dziedzinie nauczania języków obcych z wykorzystaniem mediów cyfrowych. Jedną z nowszych koncepcji wspierających proces kształcenia jest model nauczania hybrydowego, łączącego tradycyjne zajęcia dydaktyczne z elementami e-learningu oraz wykorzystaniem mediów cyfrowych, Internetu, sieci społecznościowych i aplikacji na urządzenia mobilne. Postęp technologiczny nie tylko umożliwia, ale wręcz wymusza nową jakość kształcenia. W 2015 roku otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach projektu POWER i tak rozpoczęła się nasza przygoda z wdrażaniem projektu finansowanego ze środków unijnych pt.

Nauczanie hybrydowe – przyszłość nauki języków obcych

Nauczanie hybrydowe jest kompilacją dwóch systemów nauczania: tradycyjnego i opierającego się na nowoczesnej technologii i multimediach. Dlatego też cele całego projektu skoncentrowane są wokół podnoszenia kwalifikacji nauczycieli w obydwu zakresach. Osoby uczestniczące w kursach mają za zadanie podwyższenie, ale również zapoznanie się z najnowocześniejszymi technologiami, jak media społecznościowe i ich sposobem wykorzystania w nauczaniu języków obcych.
Nauczyciele w celu realizacji zamierzonych celów, wybrali takie kursy, które pozwolą im w pełni wprowadzić innowacyjną metodę nauczania, w nauczanie na co dzień. Wśród elementów, które wzbogacą i udoskonalą warsztat nauczyciela, są między innymi: projektowanie własnych webquestów, blogów oraz stron internetowych, wykorzystanie mediów społecznościowych tj. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest and Youtube, praca metodą projektu, technikami CLIL, praca z materiałami autentycznymi, prasą, literaturą i muzyką. Zdobyta wiedza i doświadczenie, a więc realizacja programu, ma służyć przede wszystkim uczniom, którzy w dzisiejszych czasach, mają nowe potrzeby edukacyjne, chodzi tu zwłaszcza o sposoby przyswajania wiedzy.



Szkolenia zagraniczne nauczycieli 2015

Innovative approaches to teaching course

W maju 2018 uczestniczyłam w tygodniowym kursie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Kurs odbył się w stolicy Finlandii- Helsinkach i dotyczył poprawy jakości i efektywności nauczania.

Kurs był podzielony na dziewięć modułów i obejmował między innymi takie zagadnienie jak: nauczanie w XXI wieku, krytyczne i kreatywne myślenie, używanie nowoczesnych technologii w klasie, klasy międzykulturowe, przystosowanie materiałów do różnych poziomów nauczania czy jak świadomości przebiegu procesu uczenia się.

Oprócz niezwykle przydatnej wiedzy oraz różnorodnych materiałów dydaktycznych, które udało mi się zgromadzić podczas kursu , miałam okazję również poznać nauczycieli z różnych państw Europy m.in. z Irlandii, Chorwacji, Słowacji czy Hiszpanii. Wymiana doświadczeń oraz wiedzy o nauczaniu w innych miejscach Europy jest niezwykle cenna.

Niewątpliwym atutem kursu była możliwość zapoznania się z jednym z najlepszych systemów edukacyjnych na świecie. Finlandia słynie z edukacji demokratycznej i mocno skoncentrowanej na uczniu. Miałam okazję zwiedzić fińską szkołę i porozmawiać z nauczycielami, którzy tam uczą.

Zebrane materiały staram się wykorzystywać na moich lekcjach, co znacznie urozmaica moje zajęcia, jak również udoskonala posiadany warsztat pracy nauczyciela.

Aleksandra Kowalczyk


ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ – BARCELONA

„Web Solutions for the Classroom”

W dniach 14-18 sierpnia 2017 r. wzięłam udział w międzynarodowym szkoleniu w Barcelonie. Tematem kursu było „Web Solutions for the Classroom”. Podczas zajęć zapoznawaliśmy się z różnymi programami i aplikacjami mobilnymi, które służą uatrakcyjnieniu zajęć lekcyjnych oraz wspomagają zapamiętywanie przerobionego materiału dydaktycznego. Należą do nich: Facebook, Instagram, Pinterest, You Tube, Tagul, Kahoot, Google resources, Flubaroo, WordPress, Studystack, Tackk, Quizizz, Prezi. Niektóre z tych programów były już mi znane, ale dowiedziałam się jak można je zastosować na moich lekcjach. Praca zwykle odbywała się w grupach i tak z koleżanką z Węgier zrobiłyśmy prezentację w programie Prezi nt. naszego szkolenia : https://prezi.com/view/WgfpKqio4kAt5NqYcngu/

Zajęcia prowadzone były w języku angielskim, miałam okazję wykorzystać świeżo zdobytą wiedzę w praktyczny sposób, wykonując polecenia prowadzącej zajęcia, tak jak uczniowie w szkole. Pracowaliśmy w małych, międzynarodowych grupach, co sprzyjało poszerzeniu zasobu słownictwa i nabyciu swobody komunikacji w języku angielskim wszystkich uczestników, jak też wymianie doświadczeń.

Jednak nie samą pracą żyje nauczyciel w Barcelonie. Oprócz zajęć, aktywnie uczestniczyliśmy w poznawaniu tradycji, kultury i obyczajów Hiszpanii. Nieobce są mi teraz hiszpańskie tapas i paella.

W wolnym czasie poznawaliśmy z uczestnikami szkolenia też wiele atrakcji turystycznych. Barcelona przywitała nas przede wszystkim piękną pogodą i bajkową architekturą. Naszym pierwszym celem był Park Guell, nieukończone dzieło Antonio Gaudiego. Ten wybitny Katalończyk uważany był za wnikliwego obserwatora natury, dla którego przyroda była natchnieniem w tworzeniu baśniowych dzieł architektonicznych. Park Guell to miejsce, gdzie można spotkać kolorowe figurki smoków, bajecznych zwierząt, postaci mitologicznych, a przede wszystkim jaszczurkę – symbol Barcelony. Kolory, kształty, elementy architektoniczne, które stapiają się z egzotyczną przyrodą, przyprawiają o zawrót głowy. Patrząc na to dzieło, nasuwa się myśl jak bardzo kreatywny musiał być ten wybitny Katalończyk. Ja natomiast zadzierałam głowę także w niebo, ponieważ nad nami, miedzy koronami różnych drzew latały zielone, krzykliwe papugi. Widok osobliwy, ale według mnie trafnie wpisujący się w koncepcję architektoniczną Gaudiego.

Kolejnym kawałkiem tortu, jakim są dzieła Gaudiego rozrzucone w Barcelonie, jest najsłynniejszy i wciąż nieukończony kościół – La Sagrada Familia. Budowę świątyni rozpoczęto w 1882 roku i trwa ona do dnia dzisiejszego. Kościół ten zadziwia i zachwyca swoim ogromem, kształtem i niesamowitą symboliką. Elementów symbolicznych, zaklętych w kamieniu jest tu tyle, że na odczytanie każdego z nich potrzeba sporo cennego, wolnego czasu. Jak się dowiedzieliśmy, budowla ta, miała być według Gaudiego „kazaniem w kamieniu”. Uważam, że cel ten, choć monument wciąż jest placem budowy, został już osiągnięty. Podczas zwiedzania poddano nam na myśl pomysł, że świątynia to także miejsce, gdzie nauczyciel może poprzez kształcenie pełnić rolę animatora czasu wolnego ucznia. Barcelona posiada wiele interesujących miejsc, które warto zwiedzić – opuszczałam to miejsce z uczuciem niedosytu i głębokim przekonaniem, że jeszcze tu wrócę.

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach programu POWER

Fasada zachodnia od strony Carrer de Sardenya przedstawia mękę pańską. Zdobienia tej części kościoła zostały zaprojektowane po śmierci Gaudiego i wśród niektórych krytyków architektury budzą kontrowersje z powodu bardzo ostrego przedstawienia bólu i upokorzenia ostatnich godzin życia Chrystusa. Na czas budowy umieszczono tutaj główne wejście.
Fasada wschodnia przy ulicy Carrer de Marina poświęcona została narodzeniu i dzieciństwu Chrystusa. Można na niej dostrzec bogato zdobione rzeźby Świętej Rodziny, anioły, zwierzęta i rośliny. Znajdują się tam też 3 portale symbolizujące wiarę, nadzieję i miłość, które o poranku oświetlane są pierwszymi promieniami słońca.
Spacerując po wieży Męki Pańskiej.
Witraże w świątyni La Sagrada Familia mienią się tysiącami barw.
Trzy fasady kościoła La Sagrada Familia przedstawiają życie Jezusa – od narodzin aż do śmierci.
Casa Batlló to jeden z tych budynków, który przysparza o szybsze bicie serca- zachwycanie tylko niezwykła forma budynku, ale przede wszystkim niesamowite i niespotykane kolory, które kuszą, aby zatrzymać się na chwilę i spojrzeć na bryłę trochę dłużej.
La Boqueria (dłuższa nazwa to Mercat de Sant Josep de la Boqueria) jest najbardziej znanym bazarem w Barcelonie. Ma on aż 13 631 metrów kwadratowych powierzchni.
Montserrat to wzgórze, na którym znajduje się jeden z najsławniejszych klasztorów na świecie. Poza tym można odwiedzić tutejsze muzeum czy skosztować pysznych klasztornych dań!
Font Màgica – naprawdę magiczna fontanna, która została zbudowana w 1929 roku (projekt Carlesa Buigasa). Wieczorami i nocami kompleks fontann jest widowiskiem artystycznym: woda-światło-dźwięk.
Viva España!
Pyszne jedzenie i orzeźwiająca sangria w upalne dni
Praca w grupach projektowych
Burza mózgów podczas tworzenia kolejnych ćwiczeń dla naszych uczniów
Prezentacja efektów naszej pracy zespołowej
Udało nam się współpracować w świetnym towarzystwie i stworzyć profesjonalną prezentację
Mission accomplished! – Kurs ukończony!
Usytuowany jest poza murami rzymskiego miasta. Zbudowano go w pobliżu brzegu Morza Śródziemnego. Powstał w drugim wieku naszej ery. Na jego obszarze znajdziemy też ruiny kościoła Wizygotów. Obecnie obiekt należy do, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO, Kompleksu Archeologicznego Tarragony.
Droga do Tarragony była piękna – rozciągające się przed nami pasmo gór towarzyszyło nam przez spory kawałek podróży – no i na pewno zapadnie w pamięć.
zwiedzając Barcelonę

Grażyna Malczyk


ICT and Free Web Tools in Education 2nd Edition 2017

Another way to teach and to learn

W sierpniu 2017r. uczestniczyłam w tygodniowym szkoleniu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Miał on miejsce w Portugalii w niewielkiej miejscowości Almada, tuż pod przepiękną Lizboną. Kurs zorganizowany był przez Escola Secundária Emídio Navarro.

Tematem mojego szkolenia były nowoczesne technologie, które wprowadzają innowacje do klas w szkole oraz pomagają zbliżyć nauczanie j. angielskiego do pędzącej wirtualnej rzeczywistości.

Koordynatorem kursu i jednocześnie jednym z prowadzących był Rui Baltazar, trener i nauczyciel informatyki, który oprowadzał nas po świecie Web 2.0 Tools: Prezi, Voki, Plickers oraz innych aplikacjach. Zajęcia miały charakter teoretyczno-praktyczny. Po każdym wprowadzeniu nowej technologii mieliśmy szanse sami je wypróbować i sprawdzić jak zadziałają na zajęciach w szkole. Innymi wykładowcami podczas kursu byli: Teresa Pombo, Neuza Pedro, z którą spotkaliśmy się na Uniwersytecie w Lizbonie, Mauro Gentile, Vania Ramos oraz Joao Mouro. Odbyliśmy szkolenia w zakresie Google Maps oraz ‘gamification.’

Pierwszego dnia przywitały nas urocze souveniry przygotowane przez organizatora, w których znalazły się produkty typowo portugalskie. Podczas szkolenia razem z uczniami zwiedziliśmy szkołę w Almadzie gdzie poznaliśmy system edukacyjny w Portugalii. Spacerowaliśmy również uroczą historyczną częścią Lizbony oraz Almady, odwiedziliśmy lokalną winiarnię, manufakturę ręcznie malowanych kafelek Azulejo, a na koniec mieliśmy szansę doświadczyć koncertu Fado na żywo. Codziennie poznawaliśmy prawdziwą kuchnię portugalską pełną owoców morza i oliwek oraz podziwialiśmy urokliwe krajobrazy.

Pobyt w Portugalii uważam za udany. Dużo się nauczyłam i poznałam ciekawych nauczycieli z różnych zakątków Europy. Zaznałam też portugalskiej gościnności oraz odkryłam piękno tego kraju. Szczerze polecam to szkolenie! Obrigado!

Joanna Bulik

Praca z dziećmi to wyzwanie. Nasi uczniowie są coraz bardziej ciekawi świata, nastawieni na nowe doświadczenia, chętni do nauki poprzez zabawę i eksperymenty. Nauczyciel musi rozwijać swoje kompetencje zawodowe, żeby w pełni wykorzystać potencjał i sprostać oczekiwaniom swoich małych podopiecznych. Dzięki Europejskiemu Funduszowi Społecznemu, Programowi Operacyjnemu Wiedza Edukacja Rozwój, miałam możliwość uczestniczenia w kursie Language Learning, Fun & Games: Methodology for Primary School, czyli w skrócie gry i zabawy na lekcjach języka angielskiego. Kurs odbył się w siedzibie Executive Training Institute Malta (ETI ). Uczestnikami, oprócz Polaków, byli Hiszpanie, Włosi, Słoweńcy, Bułgarzy. W takim międzynarodowym gronie, w trakcie tygodniowego kursu, wymienialiśmy się doświadczeniami, testowaliśmy gry i zabawy, które zaproponowała nam nasza nauczycielka Tessie Bezzina oraz uczyliśmy się jak wykorzystywać najnowsze technologie na lekcjach języka angielskiego. Poznaliśmy programy Voki, Fotobabble, Storybird, Popplet itp., które możemy wykorzystać na lekcjach. Po zajęciach wspólnie odkrywaliśmy krajobrazy, kulturę i historię Malty. W sierpniu przed rozpoczęciem roku szkolnego, z radością mogłam podzielić się zdobytą wiedzą z nauczycielami języka angielskiego pracującymi w Szkole Marzeń przy ulicy Zielonej i Okrężnej.

Marta Kamińska-Wójcik


Social Media in the Classroom

W lipcu 2017 w ramach unijnego projektu Power uczestniczyłam w szkoleniu dla nauczycieli zorganizowanym przez Europass w sercu Katalonii, Barcelonie.

Kurs „Social Media in the Classroom” poświęcony był stosowaniu nowoczesnych technologii na zajęciach w szkole. Dzięki ogromnej wiedzy praktycznej i niestandardowemu podejściu do serwisów społecznościowych naszej prowadzącej, Marty Mandolini, wraz z innymi nauczycielami mogliśmy się przekonać jak użytecznym narzędziem może być na zajęciach Youtube, Facebook, Pinterest czy Edmodo.

W trakcie zajęć mieliśmy okazję niejednokrotnie przećwiczyć użycie omawianych narzędzi. Ponadto Marta świetnie integrowała naszą polsko – bułgarską grupę. Dzięki wyjazdowi mogliśmy również poznać różnice w systemach edukacyjnych w różnych krajach oraz wymienić spostrzeżenia i nawiązać współpracę.

Aleksandra Grobelna


ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ – PARYŻ

W dniach 26 czerwca – 7 lipca 2017r. uczestniczyłam w kursie: “Formation: Professeurs de Francais Langue Etrangere”(“Szkolenie dla nauczycieli języka francuskiego”) w Paryżu, jako beneficjentka Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Kurs odbył się w siedzibie szkoły France Langue zajmującej się nauczaniem języka francuskiego jako języka obcego oraz oferującej szkolenia dla nauczycieli. Szkoła znajduje się w samym centrum Paryża, dwa kroki od katedry Notre-Dame.

Uczestnikami kursu, byli nauczyciele języka francuskiego przybyli z krajów Unii Europejskiej, takich jak Polska, Węgry, Słowacja, ale nie tylko. W szkoleniu brali udział również koledzy za Stanów Zjednoczonych, Maroka i Meksyku. Zajęcia były prowadzone przez bardzo doświadczoną i niezwykle sympatyczną nauczycielkę Cynthię Arnaud. Podczas kursu dowiadywaliśmy się jak wykorzystywać materiały autentyczne (dzieła sztuki, piosenki, reklamy itd) na lekcjach języka francuskiego. Przedstawione nam również zostały ćwiczenia, gry oraz strony internetowe, które na pewno urozmaicą lekcje w naszej szkole. Mieliśmy również okazję obserwować zajęcia prowadzone przez nauczycieli szkoły France Langue.

W przerwach pomiędzy zajęciami organizatorzy kursu zapewnili nam zwiedzanie Paryża, projekcje filmów francuskich oraz wyjścia do teatru.

Justyna Szafarczyk

Nauczyciel języka francuskiego


Wiedza Edukacja Rozwój

W lipcu 2016 roku uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Odbył się on w Wielkiej Brytanii w mieście Gloucester. Wśród interesujących zabytków miasta wymienić należy pochodzący z XIX wieku port (ang. The Dock) wraz z magazynami oraz doskonale zachowaną średniowieczną katedrę wyróżniająca się na tle miasta swą 68 metrową wieżą.

Tematem mojego kursu były metody nauczania dla uczniów szkoły podstawowej stosowane w nauczaniu dwujęzycznym (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Kurs zorganizowany został przez International Study Programmes.

Główną cześć kursu prowadziła Silvana Rampone specjalizująca się w nauczaniu dwujęzycznym, ambasadorka programu eTwinning we Włoszech, współautorka książki „Cross-curricular Resources for Young Learners”. Zajęcia z Silvaną miały charakter głównie praktyczny, my – nauczyciele wcieliliśmy się w rolę uczniów. Było to bardzo ciekawe doświadczenie. Zajęcia prowadzone były w sposób uporządkowany, poznane metody i techniki nauczania zostały nazwane i omówione.
Obyły się też zajęcia na których omówiony został system edukacji w Wielkiej Brytanii oraz warsztaty językowe.

Odwiedziłam dwie angielskie szkoły podstawowe: Innsworth Junior School oraz Bourton on the Water Primary Academy. Uczniowie w placówkach, które odwiedziłam byli zdyscyplinowani i kulturalni. Codziennie spędzali dużo czasu na zewnątrz co skutkowało tym, że na lekcjach pracowali w dużym skupieniu. Pozytywnie odebrałam też codzienne „school assembly” czyli spotkanie uczniów i nauczycieli wraz z asystentami, mające na celu podzielenie się przeżyciami, informacjami i punktem widzenia na różnorodne tematy częściowo lub wcale niezwiązane z obowiązkowym programem nauczania. Na jednym „apelu” w którym uczestniczyłam tematem przewodnim były negatywne emocje, na drugim pani z lokalnej biblioteki przedstawiła ofertę na lato – głównie konkursy, które miały na celu skłonić dzieci do czytania książek w wakacje.

Pobyt w Wielkiej Brytanii uważam za udany. Dużo się nauczyłam i poznałam ciekawych nauczycieli z różnych zakątków Europy. Zaznałam też brytyjskiej pogody, czyli jak mówią Brytyjczycy – przeżyłam cztery pory roku w jeden dzień.

Bo pogoda jest zawsze…
Katedra w Gloucester
Michael Fennell i nauczyciele
Moja sympatyczna grupa
Nasza grupa przed najstarszym pubem w Gloucester
Oxford
Praca grupowa
Szkoła w Bourton on the Water
Typowe zajęcia z Silvaną Rampone
We are flying…
Wspólne zajęcia nas zbliżały
Współpracujemy

 Technology in education

Latem 2016 roku z Grecji na Kretę płynęły statkiem rzutniki, laptopy i inne pomoce dydaktyczne. To wykładowcy Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach uciekali z obrzydliwie gorącego miasta na ciepłą, malowniczą wyspę. Grupa wykładowców – entuzjastów z Grecji założyła kilka lat temu swoją szkołę, w której wprowadzili innowacyjne metody nauczania. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się z nami – kursantami zajęć pt: Technology in education.

Jak uczyć nowoczesnymi metodami skoro egzaminy wciąż sprawdzają wiedzę w sposób tradycyjny? Podobno 46% nauczycieli uważa, że do wykonania zadania domowego jest potrzebny komputer. Prawdopodobnie 94% starszych uczniów regularnie korzysta z Internetu wykonując pracę domową. Czy jest jeszcze w szkole miejsce na tradycyjne metody nauczania? Wiele zawodów wykonywanych obecnienie istniało jeszcze 10 lat temu. Czy można założyć, że przygotowujemy naszych uczniów do wykonywania zawodów, których nazw jeszcze nie znamy?Nasze zmagania z odpowiedzią na te i inne pytania rozpoczęliśmy od zapoznania się z krótkim filmem. Zachęcam do obejrzenia: https://www.youtube.com/watch?v=Ax5cNlutAys

Na Krecie czuć historię. Spogląda na człowieka niemalże z każdego miasta, miasteczka, wsi. Wyobraź sobie, że zabytki, które oglądasz, mogą mieć nawet 6 tysięcy lat! Ile jest takich miejsc w Europie, w których możesz spotkać fragmenty przeszłości tak stare, jak te na Krecie?Podobno w Knossos mieszkał Minotaur – pół byk, pół człowiek. Okoliczni mieszkańcy regularnie słyszeli dobiegające z pałacu ryki byka. Bardzo szybko powstała więc historia o potworze mieszkającym w pałacu. Według niektórych badaczy były to odgłosy towarzyszące składaniu ofiar z tego zwierzęcia podczas ceremonii pogrzebowych.

I taka właśnie jest Kreta – wyspa, która tonie w morzu historii, legend i mitów.

Bezludna plaża
Bogini z wężami, Muzeum w Heraklionie
Czy autor miał na myśli wszystko to, co my myślimy, że miał na myśli…
Drugi (po wynajętym samochodzie) najlepszy sposób na zwiedzanie wyspy
Drzewa pomarańczowe, ich owoce można zrywać praktycznie wszędzie!
Korzenie europejskości
Kreteńskie damy – fresk z pałacu w Knossos
Lustra są siostrom zakonnym zbędne (strach pomyśleć, co robić, gdy do oka wpadnie rzęsa)
Międzynarodowa wymiana doświadczeń (i dobrej, edukacyjnej energii)
Miejsce zbiórki kursantów
Minojski ryton w kształcie głowy byka, ok. 1600 r.p.n.e., Muzeum w Heraklionie
Muzeum Archeologiczne, Heraklion
Niezapomniane zapachy i smaki Krety
Północne wejście do pałacu w Knossos, malowidło przedstawia szarżującego byka
Pachnie historią. Knossos
Piaszczyste wybrzeże Krety
Pitos służył do przechowywania wody,oliwy lub ziarna. Mógł mierzyć nawet 2 metry.. Muzeum Archeologiczne, Heraklion
Sala Tronowa pałacu w Knossos (o ile Arthur Evans się nie mylił)
W drodze do klasztoru żeńskiego Chrysopigi
W takim miejscu można planować pracę w nowym roku szkolnym
Widok na klasztor żeński Chrysopigi (Złote źródło), XVI w.
Wieczór bez śpiewu, tańca i muzyki, to czas stracony
Współpraca polsko-grecko-hiszpańska
Wyobrażenie pałacu w Knossos

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

Kaja Surman,

Nauczyciel historii


Doskonalenie warsztatu nauczyciela

W sierpniu 2016 r. wzięłam udział w szkoleniu „ Spice upyourteachingIdeas” w ośrodku szkolenia nauczycieli ETI na Malcie- jako beneficjentka Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Ośrodek ETI czyli Executive Training Institute, znajduję się mieście St. Julian’s na północnym wybrzeżu Malty. Miejscowość ma typowo miejski charakter, mimo tego, że kiedyś było niewielką wioską rybacką.

Kurs był skoncentrowany głównie na wzbogaceniu warsztatu nauczyciela o nowe techniki nauczania. Zajęcia dotyczyły między innymi wykorzystania tradycyjnych metod i technik nauczania, jak i zapoznanie z tymi nowoczesnymi. Niezaprzeczalną wartością kursu była możliwość poznania i wymiany doświadczeń z nauczycielami innych krajów europejskich: Danii, Finlandii, Albanii, Niemiec, Chorwacji, Austrii.

Malta, chociaż jest niewielkimkrajem, obfituje w wiele interesujących miejsc. Organizatorzy kursu zapewnili wycieczki do różnych zakątków na wyspie. I tak zwiedziłam między innymi stolicę kraju- Vallettę; wyspę Gozo i Blue Lagoon oraz średniowieczne miasto Mdina.

Blue Lagoon
Charakterystyczne łodzie rybackie
Lazurowe okno- jedno z najbardziej popularnych miejsc turystycznych
Podczas zajęc w ETI
Podczas zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technik
St. Julian’s nocą
Valletta- charakterystyczne kolorowe balkony
Valletta- stolica Malty
Valletta- stolica Malty (2)

Aleksandra Wróbel


Empowerment in ICT: Making use of making use of technology tools

W dniach 11-15 lipca 2016r. uczestniczyłam w kursie:”Empowerment in ICT: Makinguseof technologytools”(„Stosowanie nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych na lekcjach języka angielskiego”) na Malcie, jako beneficjentka Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).Kurs odbył się wsiedzibie Executive Training InstituteMalta (ETI ) w dzielnicy St. Julians. Szkoła znajduje się w samym sercu St. Julians, w pobliżu licznych kawiarni, sklepów i restauracji. Zajęcia odbywały się w nowoczesnych, klimatyzowanych salach wykładowych wyposażonych w doskonałe pomocenaukowe.

Uczestnikami kursu, oprócz Polaków, byli Hiszpanie, Bułgarzy, Francuzi oraz Irlandczycy. Zajęcia były prowadzone przez nauczyciela z wieloletnim doświadczeniem Mario Cordina. Podczas kursu doskonaliłam warsztat tworzenia stron internetowych, blogów, teledysków, tworzenie Avatara,tworzenie WIKI oraz projekty WIKI. Przedstawione nam również zostały ćwiczenia oraz strony internetowe, które na pewno urozmaicą lekcje języka angielskiego: ćwiczenia wielokrotnego wyboru, łączenie wyrazów, uzupełniania tekstów/luk.

W przerwach pomiędzy zajęciami organizatorzy kursu organizował dla nas wycieczki krajoznawcze. Dla mnie Malta to przede wszystkim błękitne morze, skaliste wybrzeże, wąskie ulice, brytyjska atmosfera i bliskość wszystkich ciekawych miejsc. Zwiedziłam plaże w Mellieha orazGolden Bay, stolice Valettę (centrum historyczne z największą liczbą różnych zabytków, instytucji, restauracji i sklepów), Rabat (gdzie znajdują się katakumby Św. Pawła), Mdinę (dawna stolica Malty średniowieczne miasto z wąskimi, cichymi uliczkami, położone na wzgórzu, skąd roztacza się szeroki widok na wyspę).

Julita Węgrzyn

Nauczyciel języka angielskiego w gimnazjum


Poznać angielski system edukacji

W lipcu 2016 r. wziąłem udział w szkoleniu „Understanding UK education system” („Zrozumieć/pojąć system edukacji Zjednoczonego Królestwa”) w Plymouth, na południu Anglii – jako beneficjent Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Językiem roboczym był angielski.

Precyzyjnie rzecz ujmując, szkolenie dotyczyło systemu edukacji Anglii, a nie całego Zjednoczonego Królestwa (organizacja oświaty w Wielkiej Brytanii jest w dużej mierze zdecentralizowana, również na poziomie krajów wchodzących w skład Królestwa). Towarzyszyli mi nauczyciele oraz dyrektorzy z Finlandii, Portugalii, Turcji i Hiszpanii. Szkolenie miało charakter zarówno teoretyczny (m. in. poznawanie struktury oświaty angielskiej, zarządzanie zmianą, nakreślenie sytuacji uczniów ze środowisk imigranckich i uchodźczych), jak i praktyczny (wizje lokalne w 3 szkołach). Międzynarodowe środowisko zaś sprzyjało szerszej wymianie doświadczeń.

Zasadniczo na system edukacji składają się 2 etapy nauczania: szkoła podstawowa – 6 lat) i średnia, ewentualnie college – 7 lat. Uczniowie rozpoczynają naukę w wieku 5 lat (w niektó6rych szkołach nawet 4), kończą jako 18-latkowie.

W większym stopniu niż w Polsce rozwinięty jest system kształcenia zawodowego, w tym stażu pracowniczego/praktyk („apprenticeship”). Angielska oświata charakteryzuje się również dużym zróżnicowaniem rodzajów szkół. W samym tzw. nurcie głównym („mainstream”) są szkoły gminne, mające sponsorów, fundacyjne itd. Do tego należy dodać tzw. akademie oraz szkoły prywatne. Te ostatnie mają bardzo dużą – w porównaniu do polskich uregulowań – autonomię, np. nie obowiązują je rządowe podstawy programowe, nadzór pedagogiczny jest ograniczony do minimum. Aż 7% procent angielskich uczniów uczęszcza do szkół prywatnych.

Uczniowie mają obowiązek noszenia mundurków. Od najmłodszych lat duży nacisk kładziony jest na rozwijanie samodzielności, przygotowywanie do dorosłego życia. W szczególności angielska szkoła podstawowa charakteryzuje się silnie rozwiniętą funkcją opiekuńczą (pozostałości państwa opiekuńczego?), co nie zawsze i wszędzie daje się pogodzić z wysokim poziomem nauczania.

Anglicy mają duże doświadczenie w zakresie integrowania dzieci imigrantów oraz uchodźców z brytyjskim społeczeństwem. Jest to element programu, mającego na celu wychowanie dobrych obywateli, którym objęte są prawie wszystkie szkoły w Anglii.

Miałem okazję porozmawiać m. in. z 11-letnią Pauliną, która przyjechała wraz z rodzicami do Wielkiej Brytanii na początku roku szkolnego. Dziewczynka nie tylko dobrze sobie radzi z matematyką lub przyrodą, ale również bardzo dobrze opanowała w tak krótkim czasie j. angielski. Jest to zasługa nie tylko ambitnej Polki, ale również angielskich nauczycieli, którzy prowadzą specjalne zajęcia dla Pauliny oraz dzieci innych imigrantów. Ponadto szkoła angielska zatrudnia dużo asystentów nauczyciela, co ułatwia indywidualizowanie procesu dydaktycznego. Na marginesie, polskie dzieci cieszą się opinią pracowitych i ambitnych uczniów.

Szacuje się, że nawet 50 tys. naszych Rodaków zamierza powrócić z Wielkiej Brytanii do Polski. Jeśli tak się stanie, polska szkoła stanie przed wyzwaniem włączenia dzieci, które wcześniej uczęszczały do szkoły na Wyspach, do naszego systemu kształcenia. Doświadczenia Anglików mogą być wówczas bardzo przydatne.

Kazimierz Stankiewicz

Dyrektor Szkół

Angielscy nauczyciele bardzo uczynni i mili
Darren- były wojskowy, z powołania nauczyciel
Angielski policjant oddelegowany do współpracy ze szkołami
O zarządzaniu zmianą…
Wymiana doświadczeń portugalsko- fińskich
Nauczycielka w fartuszku z kieszonkami na pomoce dydaktyczne
Zainteresowani każdym szczegółem
Zajęcia z wykładowcą miejscowego uniwersytetu
Trafić nie było łatwo- zajęcia aktywizujące
Kolorowy hol podstawówki
Ogródek przyszkolny pielęgnowany przez uczniów
Pracownia do zajęć technicznych
Sala klasy 5
Szkoła podstwowa Pilgrim
Wchodzisz do szkoły – wyłącz telefon
W szkole angielskiej obowiązuje mundurek
Angielska pogoda nie zawiodła – za mgłą kryją się latarnia morska i nabrzeże
The Hoe – nabrzeże w Plymouth
Przed wizytowaniem kolejnej szkoły
Po szkoleniu – obowiązkowy spacer po nabrzeżu Plymouth